26 Mar 2019
Groep van 10 bereikt akkoord over ontwerp IPA 2019-2020
Om de twee jaar sluiten de sociale partners in de Groep van 10 een interprofessioneel akkoord (IPA) af. Dit akkoord legt het kader vast voor de privésector inzake bijvoorbeeld de loonnorm en het minimumloon. Op 25 februari 2019 kwamen de sociale partners tot een ontwerp van interprofessioneel akkoord voor 2019-2020. De belangrijkste krachtlijnen volgen hierna.
De loonnorm wordt verhoogd van 0,8% naar 1,1%. Als gevolg daarvan kunnen de lonen maximaal 1,1% stijgen, maar hoe de stijging concreet wordt ingevuld hangt af van het sectoraal- of ondernemingsniveau. Ook de minimumlonen zouden op 1 juli 2019 met 1,1% verhoogd worden. Werknemers kunnen momenteel 100 overuren vrijwillig presteren die dan uitbetaald worden. Dit zou door IPA 2019-2020 verhoogd worden tot 120 uren.
Het ontwerp van het IPA voorziet ook in een verhoging van de tussenkomst van de werkgever (70%) in het woon-werkverkeer voor werknemers die gebruik maken van het openbaar vervoer. Dit zou vanaf 1 juli 2020 bovendien van toepassing zijn voor woon-werkverkeer van minder dan 5 kilometer.
Merkwaardig is dat de regels rond het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag werden versoepeld. Dit gaat in tegen een eerdere jobdeal. De leeftijdsvoorwaarde voor mensen met een lange loopbaan of zwaar beroep wordt 59 jaar in 2019 en in geval van herstructurering 58 jaar. Ook voor de landingsbanen wordt de instapleeftijd van 55 jaar behouden, doch enkel bij een 4/5e regeling.
De loonnorm wordt verhoogd van 0,8% naar 1,1%. Als gevolg daarvan kunnen de lonen maximaal 1,1% stijgen, maar hoe de stijging concreet wordt ingevuld hangt af van het sectoraal- of ondernemingsniveau. Ook de minimumlonen zouden op 1 juli 2019 met 1,1% verhoogd worden. Werknemers kunnen momenteel 100 overuren vrijwillig presteren die dan uitbetaald worden. Dit zou door IPA 2019-2020 verhoogd worden tot 120 uren.
Het ontwerp van het IPA voorziet ook in een verhoging van de tussenkomst van de werkgever (70%) in het woon-werkverkeer voor werknemers die gebruik maken van het openbaar vervoer. Dit zou vanaf 1 juli 2020 bovendien van toepassing zijn voor woon-werkverkeer van minder dan 5 kilometer.
Merkwaardig is dat de regels rond het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag werden versoepeld. Dit gaat in tegen een eerdere jobdeal. De leeftijdsvoorwaarde voor mensen met een lange loopbaan of zwaar beroep wordt 59 jaar in 2019 en in geval van herstructurering 58 jaar. Ook voor de landingsbanen wordt de instapleeftijd van 55 jaar behouden, doch enkel bij een 4/5e regeling.