25 Sep 2019
De Louboutin-saga continues…
In juni 2018 besliste het Hof van Justitie al dat de beroemde rode zool van Louboutin niet uitgesloten wordt van merkbescherming (zie ook Recht in de Onderneming nr. 73 - 26 februari 2019). Het Franse luxemerk won recent opnieuw een rechtszaak ter verdediging van het befaamde merk, ditmaal tegen drie Europese bedrijven van de Amerikaanse groep Amazon.
Louboutin stapte begin dit jaar naar de Brusselse (stakings)rechtbank toen zij vaststelde dat Amazon "namaakschoenen" met de kenmerkende rode zool promootte op haar websites. De e-commercereus bleek de schoenen vaak ook zelf te verkopen en te verzenden. Louboutin vroeg Amazon een verbod op te leggen nog verder schoenen te promoten en te verkopen die een gelijkaardige rode zool hadden als de Louboutin schoenen.
Louboutin beriep zich met succes op het Benelux merkenrecht. Amazon argumenteerde tevergeefs dat de draagwijdte van de merkbescherming beperkt zou zijn tot een exacte reproductie van de specifieke tint rood zoals weergegeven in de merkregistratie van Louboutin. De rechter had hier geen oren naar en verduidelijkte dat de bescherming zich uitstrekt tot alle tinten rood die de gemiddelde consument niet kan onderscheiden van de specifiek geregistreerde tint.
Louboutin stapte begin dit jaar naar de Brusselse (stakings)rechtbank toen zij vaststelde dat Amazon "namaakschoenen" met de kenmerkende rode zool promootte op haar websites. De e-commercereus bleek de schoenen vaak ook zelf te verkopen en te verzenden. Louboutin vroeg Amazon een verbod op te leggen nog verder schoenen te promoten en te verkopen die een gelijkaardige rode zool hadden als de Louboutin schoenen.
Louboutin beriep zich met succes op het Benelux merkenrecht. Amazon argumenteerde tevergeefs dat de draagwijdte van de merkbescherming beperkt zou zijn tot een exacte reproductie van de specifieke tint rood zoals weergegeven in de merkregistratie van Louboutin. De rechter had hier geen oren naar en verduidelijkte dat de bescherming zich uitstrekt tot alle tinten rood die de gemiddelde consument niet kan onderscheiden van de specifiek geregistreerde tint.