26 feb 2019
Vandaag is rood…enkel nog voor Louboutin
In onze vorige nieuwsbrief schreven we nog over de rebranding van het Benelux merkenrecht. Deze rebranding zou moeten zorgen voor meer aansluiting bij het Europese merkenrecht. De symbiose tussen deze merkenrechten werd begin deze maand in de verf gezet door het oordeel van de rechtbank van Den Haag in de zaak Louboutin. De Nederlandse rechtbank bevestigde daarin het eerdere oordeel van het Europees Hof van Justitie.
In 2010 liet Louboutin haar bekende rode zool op hooggehakte damesschoenen inschrijven als merk volgens het Benelux merkenrecht. In 2012 waagde de Nederlandse vennootschap Van Haren toch damesschoenen te verkopen met hoge hakken en een rode zool. Louboutin stapte hiervoor naar de Nederlandse rechtbank ter bescherming van haar merk. Van Haren stelde echter op haar beurt dat de eerdere merkinschrijving door Louboutin niet geldig is. Meer bepaald redeneerde Van Haren dat de zool van een damesschoen een “vorm” is, en dat net deze “vorm” de wezenlijke waarde aan de damesschoen geeft. Zo’n vorm verdient overeenkomstig het Benelux merkenrecht en het Europees merkenrecht geen bescherming.
De rechtbank van Den Haag vroeg vervolgens aan het Hof of er voor de Louboutin zolen sprake is van dergelijke “vorm”. Het Hof oordeelde dat het aanbrengen van een specifieke kleur op een specifieke plaats wel degelijk bescherming verdient. Louboutin mag dus terecht als enige pretenderen hooggehakte damesschoenen met een rode zool te mogen verkopen binnen de Benelux.
In 2010 liet Louboutin haar bekende rode zool op hooggehakte damesschoenen inschrijven als merk volgens het Benelux merkenrecht. In 2012 waagde de Nederlandse vennootschap Van Haren toch damesschoenen te verkopen met hoge hakken en een rode zool. Louboutin stapte hiervoor naar de Nederlandse rechtbank ter bescherming van haar merk. Van Haren stelde echter op haar beurt dat de eerdere merkinschrijving door Louboutin niet geldig is. Meer bepaald redeneerde Van Haren dat de zool van een damesschoen een “vorm” is, en dat net deze “vorm” de wezenlijke waarde aan de damesschoen geeft. Zo’n vorm verdient overeenkomstig het Benelux merkenrecht en het Europees merkenrecht geen bescherming.
De rechtbank van Den Haag vroeg vervolgens aan het Hof of er voor de Louboutin zolen sprake is van dergelijke “vorm”. Het Hof oordeelde dat het aanbrengen van een specifieke kleur op een specifieke plaats wel degelijk bescherming verdient. Louboutin mag dus terecht als enige pretenderen hooggehakte damesschoenen met een rode zool te mogen verkopen binnen de Benelux.